De kracht van een pakkende beschrijving bij het succesvol verkopen van postzegels: do's en don'ts onthuld
Wilt u op een succesvolle manier uw postzegels verkopen, dan zijn er verschillende manieren om tot de hoogste opbrengst te komen. Het is bijvoorbeeld belangrijk om de postzegels van een beschrijving te voorzien. Uiteraard hoort daar ook een afbeelding bij van de postzegel om potentiële kopers een zo goed mogelijk beeld te geven. Wij leggen u hier uit wat het belang is van een goede beschrijving bij het verkopen van postzegels. Daarnaast gaan wij in op de verschillende kenmerken waar een beschrijving aan kan voldoen om tot een succesvolle verkoop te komen.
Waarom is een goede beschrijving van postzegels zo belangrijk?
Er zijn meerdere redenen waarom het van belang is om bij postzegels verkopen uitgebreid aandacht te besteden aan de beschrijving. Het belangrijkste doel is uiteraard om de hoogste prijs te krijgen voor uw exemplaar of collectie.
Door zoveel mogelijk gegevens te verstrekken over de postzegel inclusief details worden potentiële kopers voorzien van alle benodigde informatie. Dit maakt het gemakkelijk voor bijvoorbeeld postzegelverzamelaars om te bepalen of zij de postzegels willen kopen. Bovendien zorgt een goede omschrijving ervoor dat potentiële kopers geneigd zijn om de postzegels sneller te kopen. Verder zorgt een beschrijving ervoor dat alle eventuele vragen van belangstellenden vooraf al te beantwoorden zijn.
- Hoogste verkoopopbrengst
- Snelle verkoop
- Uitgebreide informatie voor potentiële kopers
- Beschrijving voorkomt veel vragen
Kenmerken beschrijving postzegels
Een beschrijving van postzegels kan op verschillende kenmerken betrekking hebben, zoals de afmeting, uitgiftejaar, type druk, kleur, perforatie en watermerk. Daarbij is het ook belangrijk om te beschrijven wat de staat van de postzegel is. Is er bijvoorbeeld sprake van een vouw, scheurtje of andere beschadiging of is het een puntgave postzegel. Hierbij is het eveneens mogelijk om aan te geven of er bijvoorbeeld sprake is van een vlekje.
Het is eveneens van belang om de kwaliteit meer specifiek te benoemen, zoals of de postzegel postfris is (ongebruikt met originele gom) of dat het een gestempeld exemplaar is. Er zijn wat dat betreft verschillende gradaties te onderscheiden en deze variëren van exemplaren met kleine gebreken tot grotendeels prima en van ongebruikt zonder gebreken tot ongebruikt zonder gom. Bij de beschrijving is het eveneens aan te raden om unieke kenmerken te benoemen, zoals een zeldzame eigenschap.
In een beschrijving is het verder mogelijk om de achtergrond ofwel historie uitgebreid te beschrijven. Zo kan de oorsprong tot in detail worden beschreven en kan duidelijk worden gemaakt of en wie de eerdere eigenaren waren. De authenticiteit speelt tevens een rol. Daarom is het ook belangrijk om uw postzegels te laten taxeren. Onze experts controleren de postzegels graag voor u op echtheid en kwaliteit.
- Specifieke eigenschappen (druk, perforatie, uitgiftejaar etc.)
- Kwaliteit beschrijven (staat van de postzegel)
- Gebruikt of ongebruikt
- Herkomst (eerdere eigenaren)
- Authenticiteit (taxatie op echtheid)
Waarde bepalen
De beschrijving is belangrijk om een succesvolle verkoop te stimuleren, maar het draait uiteraard om de waarde van de postzegels. Het mag wellicht voor zich spreken dat een zeldzaam exemplaar uniek is en u daarom een hogere opbrengst mag verwachten. Om de waarde te bepalen, is het aan te raden van onze gratis taxatieservice gebruik te maken.
Wij kijken daarbij naar alle kenmerken, zoals naar de zeldzaamheid, kwaliteit en authenticiteit. Elke detail wordt zorgvuldig bekeken, van de randen van de postzegel tot de opdruk. Daarbij maken wij onder meer gebruik van ons uitgebreide archief met informatie over topexemplaren. Daar zijn afbeeldingen en beschrijvingen van beschikbaar en ons archief vormt op deze manier een waardevolle bron om met een taxatie de postzegelwaarde te bepalen.
De don’ts van het verkopen van postzegels
Bij het doel om de postzegels tegen een zo hoog mogelijke prijs te verkopen, zijn er een aantal do’s en don’ts die van belang zijn. Een uitgebreide beschrijving behoort duidelijk tot de do’s net als een vrijblijvende taxatie, maar wat zijn dan de don’ts? Het is voor de hoogste opbrengst belangrijk dat u niet zomaar uw postzegels te koop aanbiedt. Bijvoorbeeld door deze op een marktplaats te zetten of door naar een antiekhandelaar te gaan, die zogenaamd ook wel verstand heeft van postzegels.
Het is nu eenmaal een slimme strategie om de postzegels aan te bieden aan zoveel mogelijk belangstellenden. Dat is te bereiken door de postzegels via onze postzegel veiling aan te bieden. Bent u onbekend in de filatelie, dan is dat namelijk een nadeel. U gaat dan misschien zelf op zoek naar mogelijke kopers, maar weet niet dat een veiling een veel groter bereik heeft, zelfs wereldwijd. Bovendien bent u er dan veel meer tijd aan kwijt en dit terwijl u de oplossing bij Corinphila Amsterdam binnen handbereik heeft.